TNatura Sardegna

Of; Het leven zoals het is: de privéchauffeur.

Donderdagnamiddag, +/- 16u, luchthaven Charleroi. Ik check mijn megagrote fietskoffer in en zoek Seppe (Odeyn) die al ingecheckt is. Kris (Coddens) komt iets later samen met zijn ouders aan en vervoegt ons naar het vliegtuig richting Sardenga, oftewel Sardinië. Na een goede vlucht komen we aan in Cagliari en zoeken we onze huurauto. Na veel vijven en zessen kunnen we uiteindelijk vertrekken met 2 auto’s in de plaats van 3 auto’s. Onze fietskoffers passen er millimetergewijs net in. Aangezien mijn andere 2 kompanen zaterdag met ambitie aan de start verschijnen, beslis ik me nederig op te offeren en privéchauffeur te worden voor hen gedurende dit weekend.

Na een donkere rit komen we een paar uur later aan in ons appartement te Sos Alinos (Orosei). We besluiten snel te gaan slapen, en ik mag samen met de huidige Vice Wereldkampioen Duatlon Long Distance in de kamer slapen. Zal ik de slaap wel kunnen vatten met zo’n grootheid op een meter naast mij? Gelukkig is Seppe ook maar een mens, en van grootheidswaanzin heeft hij geen last.

De volgende dag besluiten we het fiets, loop en zwemparcours te gaan verkennen. Ik bemerk al snel dat het mountainbiken behoorlijk technisch en zwaar zal worden. Met 1 lange en zware klim, enkele downhill-waardige afdalingen, enkele korte klimmetjes en dan nog een muur, door ons “The Wall” genaamd, waar op fietsen voor mij echt onmogelijk is (Ik vermoed dat slechts 0.000004% van de mensheid hier met de fiets opgeraakt)

Het loopparcours dan. Het was vooral op het strand lopen, veel los zand en ook nog enkele stukjes door het bos, maar echt technisch moeilijk was dit niet, maar door het vele losse zand zou dit wel lastiger worden dan ik eerst dacht.

Daarna nog eens kort het zwemmen testen. Het zou een wedstrijd worden zonder wetsuit, maar voor 1 keer vond ik dit eigenlijk niet zo erg. Het water was enorm helder en ik vond het lekker warm. Het was gewoon genieten om al die visjes te zien zwemmen in de zee. Samen met een mooi zandstrand deed het me dromen van Maui (Het mekka voor een offroad triatlonatleet). Na nog wat “socializen” op het strand met zo ongeveer de ganse Belgische delegatie en de halve bus meegereisde supporters, mochten we nog heerlijke spaghetti gaan eten bij de vrouw van Seppe, Valerie, en haar ouders en broer, bijgenaamd “de smallen”. Hier heb ik zeker mijn basis gelegd voor de wedstrijd op zaterdag.

Zaterdag, Raceday. Kris en Seppe staan veel te vroeg op en ik blijf lekker nog wat liggen. Hun wereldkampioenschap Crosstriatlon begint om 9u, mijn wedstrijd pas om 14u, dat kan er ook mee te maken hebben. Eenmaal Kris en Seppe vertrokken zijn, sta ik op en geniet even van de rust en neem alle tijd om te ontbijten en me klaar te maken. Gepakt en gezakt vertrek ik met de fiets om de start van Kris en Seppe mee te pikken. Ik zie hen het water induiken, de één al wat vlotter dan de andere… Samen met die halve bus supporters moedig ik hen de ganse wedstrijd aan en begeleid waar nodig de supporters in goede banen.

IMG_20150926_105005089 IMG_20150926_105237008

Kris werd heel knap net na Yeray Luxem 2e Belg op een 7e plaats. Moest Kris geen lekke band gehad hebben, dan was top 5 zeker haalbaar geweest, op dit toch wel heel sterk bezette WK. Jim Thys was 3e Belg en Seppe werd als 4e Belg knap 20e algemeen, en dat voor iemand die vindt dat zwemmen voor vissen is, en niet voor duatleten. Tim Van Daele uiteindelijk werd knap 27e algemeen en sloot hiermee het rijtje Belgen af. En sterke prestatie van ons klein belgenlandje.

Daarna kwam ik aan de beurt om iedereen een poepje te laten ruiken in de TNatura Sardegna Open Race. Om 14u weerklonk het startschot en ik liep enthousiast de zee in. Ik zat direct vooraan en kon goed door zwemmen. Het zwemmen ging heel vlot en na 750m mocht ik een 1e keer uit het water het strand op, om er 10 meter verder terug in te duiken. Onderweg vond ik nog de tijd om wat onder water te kijken naar de plaatselijke fauna en zag zowaar een mooie pijlstaartrog passeren. Na 1500m gezwommen te hebben, mocht ik het strand oplopen (als 6e) en zag ik 23 minuten en wat seconden op mijn Garmin staan. Waaw, dit was goed!

Carl Start 12083688_749150221880727_1130009172_n Carl einde zwem

Vlug naar de wissel en de mountainbike op. Dit moet normaal mijn sterkste onderdeel zijn, en ook nu ging het goed. Ik kon al snel enkelen inhalen en bevond me, achteraf gezien, na enkele kilometers al in 1e positie. Door de verschillende afstanden die tegelijkertijd starten, was het moeilijk om het overzicht te bewaren, en dus dacht ik in 3e positie te zitten. Tijdens de 1e ronde haalde 1 renner me nog in, wat later de winnaar zou worden. Ik dus officieel in 2e positie, in gedachten in 4e positie. Ik pedaleerde lekker vlotjes door, zag af als de beesten en besloot ik ook om hier de plaatselijke fauna wat te bekijken, en zag enkele malen een mooie hagedis met zijn leven spelen door net voor mijn fiets wat in de weg te lopen.

Carl Fiets

In de wisselzone aangekomen werd ik luid aangemoedigd door enkele wereldtoppers en ook de plaatselijke Hans Cleemput kende mijn naam ondertussen al. Ik nam mijn loopschoenen en begon aan de afsluitende trailrun.

HansDe plaatselijke Hans Cleemput

Ik perste alles uit mijn beentjes op het losse zand, op het strand tussen de branding en het strand en door het bos. Dezelfde wereldtoppers riepen vanalles naar me toe en ik verstond ook vanalles. 3e plaats, 4 minuten, 4e plaats, 2e plaats, 3 minuten… mijn oren had ik duidelijk al op halve kracht gezet zodat ik alles op mijn benen kon zetten. Tijdens de laatste ronde besloot ik om nog maar een de plaatselijke fauna te bestuderen toen 2 mooie deernes op het strand vlak voor mijn in een bay-watch-stijl en geheel in bikini de zee in te huppelen. Sardinië heeft toch echt wel een prachtige natuur.

Carl Loop Carl Finish

Terug naar het lopen. Naar het einde toe perste ik nogmaals alles uit mijn beentjes en met enkele serieuze blaren finishte ik in 2:46:23 en kreeg te horen dat ik een 2e plaats behaald had. Ik was dus die dag de beste Belg qua resultaat in Sardinië! Ik kreeg een red bull van terug een mooie deerne en ik begon zowaar te zweven. Zou die reclame nu echt kloppen?

Heel tevreden kon ik gaan douchen, de podiumceremonie gaan bijwonen. Jammer genoeg was er geen overall podiumceremonie, maar enkel per age-group, waarin ik gewonnen had, en de 2e en 3e niet meer aanwezig waren. Zo stond ik moederziel alleen op het podium, maar dat kon de pret niet bederven.

’s Avonds dan nog als beloning pizza met bier gaan eten, samen met een kwart van de crosstriatlonwereldtop. Op zondag dan nog wat met de mountainbike rondtoeren en genieten van de mooie uitzichten, “The Wall” proberen op te rijden, 2 lekke banden vervangen en nog eens goed op mijn bek gaan in een afdaling. Wat is het leven toch mooi!

Daarna nog gezellig tafelen met de ouders van Kris en dan richting luchthaven. Nu ik de beste Belg was, kon ik natuurlijk niet meer privéchauffeur spelen voor de mindere goden, en Kris nam het stuur in handen. (Ook wel een beetje omdat gas geven met blaren op de voeten nogal pijnlijk bleek te zijn).

Bedankt aan iedereen waarmee ik dit weekend mocht beleven. Eerst en vooral de ouders van Kris, Kelly, de vrouw van Tim en de schoonfamilie van Seppe met speciale dank voor zijn vrouw Valerie voor de goede verzorging van de blaren. Verder de Belgische toppers Yeray, Jim en Tim en in het bijzonder Seppe en Kris, die ervoor zorgden dat ik dit fantastisch weekend beleefde. Als laatste wil ik nog een speciaal woordje richten aan Donavan die er jammer genoeg door ziekte niet bij kon zijn. Je hebt wat gemist, dat is zeker, maar dat halen we in 2016 wel in. Het WK zal moeilijk worden, dat is namelijk in Australië, maar er zijn nog genoeg mooie wedstrijden waar we gaan knallen!

Zo, het triatlonseizoen zit er nu definitief op. Het winterseizoen kan beginnen. Vrijdag loop ik normaal nog de halve marathon “Rapper dan een Ezel” in Kuurne (als mijn blaren genezen zijn), daarna in november de marathon van Nice en op zondag 20 december uiteraard de “Hel van Kasterlee”. Rond dit laatste ben ik trouwens bezig om iets op poten te zetten, en een 1e tip zie je op de foto hieronder. Arrividerci!

logo_warmste_week

2 gedachten over “TNatura Sardegna”

1. Een dikke proficiat aan mijn Rob werk collega, waarvoor mijn respect alleen maar groeit. Geniet van deze topprestatie en al de andere die nog gaan volgen. Hoed af voor Carl !